torsdag 21 augusti 2008

Skördetid

När man har varit ute på vattnet ett tag kan det vara skönt att komma hem till jorden. Inte minst till mitt lilla grönsaksland (tack till svärfar som hjälpte mig med potatisen :-)!

Visst är det härligt att kunna gå ut och plocka sig en korg med pinfärska grönsaker som luktar friskt av jord....

Men ni känner mig.... måste blanda in lite hav....

Häromdagen var vi ute och dörjade med båten och vi fick fyra fina makrillar, visst är de vackra!

Det hela blev en mycket klimatsmart måltid (är inte så duktig på det i vanliga fall, måste jag erkänna...). Blir liksom dubbelt så gott när man har fixat själv. Makrillen lade vi på grillen. Vill man snabbt ha lite rökt smak kan man fuska och hälla på några droppar Liquid Smoke. Potatis och morötter kokades mjuka och blandades med olivolja, citron, vitlök, salt och basilika.
Hurra, vad gott det blev.

18 kommentarer:

sand mellan tårna sa...

Nu blev jag ju hungrig ......

tyvärr ingen tavla till dig =( Det var många tävlande....

Kram L

Ulrika sa...

Mums va gott! Älskar morötter.
Tyvärr e mina ännu jättesmå:( Planterade så sent i år...

Tack för lyckönskningen i min blogg.

Kram, Ulrika

Galleri Hönshuset sa...

Hej tjejen. Det där såg inte pjåkigt ut, mums. Det är lyxigt o kunna plocka grönsaker, frukt, blommor, rotfrukter o dyl, som man sått själv... ;) Ha det gott. Kram Pirre

Nettan sa...

Mmmm...hur gott såg inte det där ut då, älskar Makrill =0).

Kram, Nettan

Camilla sa...

Härliga bilder och vad gott det ser ut! Nästa år måste jag också fixa några land i den nu uppgrävda trädgården! Ha en bra kväll! :-)

Anonym sa...

Vilka härliga bilder!

Vi hade inget grönsaksland i år då det inte fanns tid för det när vi byggde om köket. Däremot vet jag den sköna känslan att gå och skörda egna grönsaker.....
Underbart

Kram Lena

Anonym sa...

Åh vad gott med engenodlade grönsaker och egenfångad fisk :D

StrandviksVillan sa...

Men åååh såna bilder!! Jag som inte ätit frukost ännu blev ju jättehungrig nu... Ser verkligen mumsigt ut. Härligt med färska grönsaker!

Karna sa...

Herlige bilder!

Jeg har en utfordring til deg på bloggen min, der du skal vise favorittlampen din, og fortelle historien bak...håper du tar den!

God helg!

Smineset sa...

Dette så utrolig godt ut! Jeg kan nesten kjenne lukten av jord fra den kurven. Skjønne bilder!

Ønsker deg ei riktig god helg!

Villa Humlebo sa...

Åh, vad gott det ser ut!
Har faktiskt inte dörjat makrill på länge nu... Men det är ljuvligt gott!
Har du sett tidningen Skärgårdsliv? Annars kan jag rekommendera den. Mycket inredning i vår smak! ;o)
Kram Mia

♥ Fyra årstider sa...

Å, det här såg väl bara för gott ut. Bilderna på grönskerna ser härliga ut...vi har en del, men tyvärr inte potatis och lök.
Kram Lotta

På andra sidan väggen sa...

Det sägs att det behövs balans mellan elementen, men vatten får gärna väga tyngst för min del ;-)

Härlig skörd och smarrig middag!

Hoppas att du får en skön och solig helg!

Hälsningar från en som återigen torkat upp pölar i vardagsrummet... :(

Camilla sa...

Hej igen!
Du har fått en liten utmaning på min blogg om du vill... Trevlig helg! Kram Camilla :-)

Lärarbostaden i grönskan sa...

Haj igen!

Förstår att du blev nyfiken och undrar vem " Skärgårdsliv" är. Tyvärr måste jag göra dig besviken.. Jag menade Roslagsdrömmar... Jag hittade visst på ett eget namn. Visst är det härligt att bara kunan gå ut och skörda från landet. Jag uppskattar också det oerhört. Det är vardagslycka!!

KRAM

Lina ♥ C´est la vie sa...

Oj vad gott!

Din fina blogg har en utmärkelse att hämta hos mig!

Kram Lina
PS missa inte min undersökning som finns på min sida.

sand mellan tårna sa...

Din härliga blogg har en award att hämta hos mig!

Kram Linda

Camilla sa...

Vad kul att du antagit utmaningen, ser fram emot att läsa om dina bokintressen! Kram Camilla :-)