lördag 20 augusti 2011

Som nytt med gammalt

Min sambo har två stolar som jag tycker är fina men de var i stort behov av att kläs om. Funderade länge innan jag till slut bestämde mig för att använda handdukar som jag fått av min mormor. Tänkte först att det var synd, de har varit min mormors mor och har nog snart 100 år på nacken. Men jag vågar ändå inte använda dem i köket, så då får de bara ligga i garderoben och där gör de ju ingen nytta! De har en väldigt fin randning och fint monogram. Extra kul är att min lilla tös har samma initialer.


Så här såg tyget ut som de var klädda med förut, det hade många fula fläckar så det var skönt att bli av med det. Jag sparade stoppningen och nåten. Spikade fast stoppningen med hjälp av ett lager vitt lakan, sen tejpade jag fast handdukarna med en stark tejp. Kanske en ganska originell lösning. Men jag ville inte spika eller häfta i handdukarn och så tänkte jag att det kan vara bra att kunna ta loss och tvätta.


Kommer bli super och passar bra in i finrummet.



8 kommentarer:

Anonym sa...

så fint det blev. Visst är det svårt att våga använda gamla ärvda saker men samtidigt så varför ska sådana skatter bara ligga bortglömda.

Annelie, bloggläsare från Värmland

Johanna Stålros sa...

Så himla fint. Duktig du är. Önskar dig en fin lördag. Kram Johanna

Kattis sa...

Så fiffigt! Blev ju riktigt snyggt :) Ha en bra dag!

Livet på Sjögård sa...

Jo ja vet hur du menar. Man vill kunna använda/ha fram det fina ärvda men inte heller att de ska komma till skada... Knepigt. Tror nog du kom på en bra lösning :)

Och, inte till det här hushållet heller kommer det någonsin mer Jysk grejer! :)

Karin - Mina Rum sa...

Det där blev ju verkligen superfint! Så glad mormor måste bli att hennes fina handdukar används också.

Kram!

ååååååååå sa...

Gud vad fint det blev! Lyckat!
Kul att ha så gamla bevarade. =)

Kram Verra

Hem och Lycka sa...

Jättevackert! Vet också att det är svårt att våga men så ska det användas också. Kram

Sommerlyst sa...

Hei caroline! Takk for de koselige ordene hos meg!

Mye fint fra deg også i det siste!! Stolene ble kjempefine med det nye trekket!!

Klem