måndag 21 november 2011

Nytt hus

För ett tag sedan fick jag en låda med gamla dockhusmöbler av mormor och det är jag såå glad för. Det fick mig nämligen att bygga ett dockskåp. Vi fick brädbitar över från när vi satte upp panelen på Hilmas rum och jag tänkte att de kunde bli användbara. Jag är riktigt stolt över mig själv eftersom jag har gjort det helt själv utan manlig hjälp. När jag sågade och snickrade hade jag dessutom båda barnen i hasorna. Ni förstår hur nöjd jag kände mig efter det ;)





Måtten på skåpet bestämde jag efter de möblerna som jag fick. Möblerna längst ner (utom spisen) gjorde min mormors mor till mormor när hon var liten på 30-talet. De övriga fick mamma någon gång på 50-60-talet när hon var liten. Kul att det kan användas av generationer.



Jag har också minnen av möblerna eftersom vi alltid lekte med dem när vi var hos mormor och morfar. De stod på översta hyllplanet i en liten bokhylla, funkade lika bra som något dockskåp. Tv:n var vår favorit. Den är så fin, med en lucka att föra över, med en radio på andra sidan.


Kom på att dockskåpet funkar lika bra som en hylla! Kan hända jag väntar med möblerna tills Hilma har blivit lite större, så att hon inte tuggar på dem ialla fall.



Det var riktigt kul att leka arkitekt ;-)


1 kommentar:

Sallys hus sa...

Hej hej!
Men oj vad du är duktig!
Det blev väldigt fint coh gjorde sig lika bra som hylla som hus. Va roligt att ha sånna små ägodelar som använts i generationer.
vad finte det blev med spegeln över soffan och mysigt med egentid på Ladies Night..;)
Mm..ibland går det lixom inte att göra själv...inte om man blivit kär på riktigt...Då blir man ju inte nöjd utan tycker bara att det blir en dålig efterapning och inte något eget unikt.
Ditt flaggspel är i alla fall hur fint som helst! Vilket jobb!
kram Katarina